Hvordan øke salget med Adwords ?

med Ingen kommentarer

Digital markedsføring er kommet for å bli. Best effekt får du kanskje av å bruke AdWord sammen med søkemotoroptimalisering på sidene dine.

Det var greiere før. Da overlot de som virkelig drev butikk jobben med å skaffe kunder til byråene. De igjen lagde passende annonser og målte responsen så godt som mulig. Vi som driver i småskala kokte sammen noe brosjyreaktig, skrev det ut, leverte i postkasser og tok runden og hang opp hjemmesnekrede plakater. Så var det bare å håpe på det beste.

Moderne markedsføring er ganske annerledes, både for liten og stor. De store bruker fortsatt reklame/mediebyråer, men de jobber på en annen måte, de burde i alle fall gjøre det. Vi små gjør som vi gjorde, men det er ikke til å komme fra, selv for oss digitale immigranter; Internett har kommet for å bli og den eneste farbare veien til moderne markedsføring er å henge seg på. Det betyr å  være til stede og synlig på nett, og det igjen betyr bl.a. å komme opp på Googles søkesider.

Vil du være med så heng på!                                       julegaver

Enten du vil eller ikke, nærmer startskuddet for julehandelen seg og allerede fra uke 45 begynner folk å kikke etter gavene under treet. Hvor? På nettet naturligvis. følge Kenneth Dreyer i  Inevo. øker nettsøkene etter varer med hele 35 % i desember og julehandelen kommer opp i svimlende 50 milliarder kroner. Greit, jeg vil gjerne ha min del av den kaka. Det er vel bare å skrive masse på nettsidene så kommer du opp på Googles søkesider uansett ? Også er det vel gratis?

Gratis markedsføring vs AdWord annonser

Joda. Jobber du riktig, ofte og langsiktig med nettsidene dine kan du komme høyt opp på Googles søkesider uten tilsynelatende å betale en krone. Å annonsere på Googles søkesider (AdWords) koster litt, eller rettere sagt, det koster så mye du har lyst til å betale. Men hvorfor betale for noe du kan få «gratis»?

smiley-spørsmål Vil jeg ha det gratis eller vil jeg betale?

Min første innskytelse er å velge gratis, men ved nærmere ettertanke hopper jeg på Ole Brums versjon;  Ja, takk, begge deler. For hva er egentlig målet med å komme høyt på Googles søkesider? Hva er målet med annonser? Å bli synlig for potensielle kunder, å få dem til å ta kontakt, legge igjen sin e-postadresse eller handle der og da. Med andre ord konvertere fra søkere til kunder. Søkemotoroptimalisering (SEO), altså å jobbe med sidene dine slik at de blir vist når noen søker, og AdWords er to litt forskjellige måter å treffe potensielle kunder på og de virker helt utmerket sammen i følge bl.a searchenginejournal.com

Velger du «bare» å jobbe med nettsidene for å kapre kunder via søk, så ta i betraktning at det slett ikke er gratis. Det tar mye tid å jobbe kontinuerlig med sidene og du må ha noen som skjønner, eller er villige til å bruke tid på å sette seg inn i hvordan du kommer høyt på visningene. Disse kostnadene, transaksjonskostnadene, kan fort bli høye uten at det fører til et godt resultat. Gjør heller som Ole Brum; si ja takk til begge deler!

AdWords – hva er det, egentlig?

Da jeg først begynte å lese om AdWords fikk jeg bakoversveis – her er det MYE å lære! Så mye at det finnes egne Google/AdWords markedsførere som kan ta seg av det hele, og det kan være en god investering. På den annen side trenger du ikke å vite alt for å komme igang og tiltrekke deg kunder. Her kommer en liten kortversjon.

AdWords er annonser som dukker opp på toppen og på høyre side på Googles søkesider. Det er minst fire store fordeler med å bruke systemet;

  1. Du når mange!
  2. Du kan få ut annonsene dine raskt, som regel i løpet av 24 timer
  3. Du kan sjekke hvor mange visninger annonsene dine har – og hvor mange som faktisk klikker videre på dem og sist men ikke minst;
  4. Du betaler bare når noen klikker på annonsen din (CPC – cost per clik)

Hvem bruker Adwords? 

 0703google-FU0bfrPiNfFlere og flere bruker søkemotorer

Eller rettere sagt hvem bruker søkemotorer? Hvem bruker Google som søkeside? Hvor mange potensielle kunder kan du treffe der? Si at du selger smykker. Annonserer du i en avis, et ukeblad – eller via direkte markedsføring i postkassene til folk, vet du ikke hvor mange som er interessert i smykker, med mindre du annonserer i et fagblad for smykker. Bruker du AdWords kan annonsene dine komme opp på søkesidene når folk faktisk søker etter «smykker» , eller «smykker av glass» eller hva nå din spesialitet er. Da treffer du de som er ute etter hva du har å tilby, med andre ord dine potensielle kunder.

I følge Nettrafikk.no bruker 9 av 10  nordmenn Googles søkesider. Websuksess.no sier at ca 75 % av oss gjør det. Uansett betyr det at du kan bli synlig for de fleste av dine blivende kunder  ved å annonsere på Googles søkesider- det er her du treffer dem.  I motsetning til de store annonsørene som har råd til helsides annonser og tv-reklame, passer AdWords for alle, fra det minste enkeltmannsforetak til de store gigantene som Tine og Norwegian for å nevne noen.

Jeg er liten – hvordan starter jeg opp med AdWords?

Aller først bør du lage en kundeprofil. Hvem er kundene dine? Hva slags ord og uttrykk vil de bruke når de søker på nettet? Bruk dette som utgangspunkt  når du skal definere dine søkeord. Lag en liste med de som er aktuelle og som kan utløse annonsen din og pass på å være spesifikk. I stedet for «sko», velg «Røde designersko», » høye heler,» osv. Det gjør at annonsene blir mer relevante og har større sjanse for å vises når folk søker på ordene. I tillegg blir det ofte billigere å «kjøpe» ordene.  Her finner du Adwords Hjelpedesk om du trenger hjelp til å komme igang.

Når du har laget annonsene med utgangspunkt i søkeordene kan vises de ved siden av relevant innhold slik at folk kan klikke seg inn på dem og du har en potensiell kunde. Både Adwords og byråer oppfordrer til å jobbe med annonsene dine og bruke tid på å teste hva som virker.

Velg hvor du vil vise annonsene. Du har flere muligheter, både med hensyn til hvor du kan annonsere og hvordan. I Søkenettverket kan du bare bruke tekstannonser, men Google har også et Displaynettverk. Displaynettverket er en samling nettsteder som viser AdWords-annonser, også på mobilnettsteder og på apper. Her kan du i tillegg til tekst vise både bilder og video! «Displaynettverket når ut til 90 % av Internett-brukere i hele verden og omfatter mer enn to millioner utgivernettsteder som nytimes.com og weather.com (Kilde: Comscore 2013)» stadig i følge Adwords, som også anbefaler nye annonsører å starte med en blanding av søkenettverk og Displaynettverket. Men man kan jo spørre seg hvor aktuelt displaynettverket er er hvis du opererer i liten skala med en liten butikk på Lysaker eller på Oppsal i tillegg til en beskjeden nettbutikk. På den annen siden kan annonsene dine bli vist på YouTube som også eies av Google.

penger Annonserangering avhenger IKKE alltid av hva du vil betale  

Google rangerer hvilke annonser som skal vises når, og hvilken plassering de skal ha i forhold til hverandre. Det avhenger av hvor mye du er villig til å betale for hvert klikk men heldigvis er det flere ting som tas med i betraktning. Rangeringen din blir bestemt ut fra;

  • budet ditt (hvor mye du er villig til å betale per klikk)
  • kvaliteten på nettstedet ditt og annonsene dine
  • forventet effekt av annonseutvidelser (Firmainformasjon f.eks tlf. nr, adresse osv)

Gode annonser og gode nettsider sikrer Google gode inntekter av den enkle grunn at søkene blir mer relevante for oss som søker, og da bruker vi Google ennå mer. Annonsekvaliteten din beregnes på grunnlag av forventet klikkfrekvens, hvor relevant annonsen er i forhold til søket og hvordan landings-siden din oppleves.

Sluttsummen du ender opp med å betale kan ligge under ditt høyeste bud fordi du bare betaler minstekravet for å beholde plassen din. Har andre firma har bydd over deg kan du likevel komme høyere enn dem og betale mindre. Det lønner seg derfor å jobbe med landings-siden og sørge for at den er relevant i forhold til søkeordet og det du tilbyr.

Hvordan måle resultatene av dine annonser i AdWords

Noe av det beste med AdWords er at du kan måle resultatene av annonseringen din. Det er altså slutt på å åpne avisen og gremmes over annonser du allerede angrer på, men som du har bestilt og betalt for neste måned også. Bruker du AdWords kan du stoppe annonsene på et øyeblikk dersom de ikke virker. Like lett kan du velge å forandre budsjettet på annonsekampanjer du ser går godt. Poenget er å følge med – og gjøre det jevnlig. For som Arne Krokan sier  » Produktet annonse ble endret fra å være en mulig eksponering av budskapet til å bli en faktisk respons, en aktiv handling fra disse kundene». (Krokan 2014) Den kan du kontrollere med Adwords.

Adwords har to verktøy for å måle resultater; Analytics og  konverteringssporing – og de er gratis. Her kan du få vite hvilke søkeord og annonser som er lønnsomme, du kan faktisk se hva som skjer etter at kunden har klikket på annonsene . Har de f.eks registrert seg for å få nyhetsbrevet ditt , lagt igjen e-postadressen sin for å motta informasjon eller rett og slett kjøpt produktet?

Analytics er en hel «vitenskap» for seg. Om du virkelig vil gjøre det godt med nettmarkedsføring kan det lønne seg å få inn proffe folk for å overvåke og optimalisere sidene dine og annonsene dine. Har du tid og energi har Google laget videoer, artikler og til og med kurs du kan ta om både Adwords, Analytics og konverteringssporing. Her kommer du til Analytics-akademiet som hjelper deg i gang – helt gratis, det også.

Gratis, gratis, gratis – noen tanker om konsekvensene for byråene  nav

Det var greiere før, i alle fall for reklamebyråene, som kunne ta seg saftig betalt for ting vi nå kan gjøre selv på nett. Og definitivt greiere for avisene og «den kulørte presse» som fikk de resterende annonsekronene våre. Nå er det samlede overskuddet i norske reklamebyråer nesten halvert i følge en statistikk i Kampanje, og det med god grunn. Bruker du Adwords får du  kontroll over både annonseringen og resultatene, Facebook lar deg opprette firmanettsider og du kan nesten uhemmet dele alle dine nyheter på ulike sosiale plattformer. I tillegg er det lettere å måle effekten av annonsering på nettet.  Vil du ha annet annonsemateriell som brosjyrer eller plakater, kan du både lage dem selv på nett og få trykket utenfor landets grenser for en billig penge.

Hva da med byråene og avisene – havner de på Nav alle sammen i  mangel av reklameinntekter? Avislesing på papir går tilbake i følge Mediebedriftene.no og det samme gjør de fleste fagblader. Løsningen for de reklamebyråene som ikke allerede har gjort det, er  å spesialisere seg på digital markedsføring. For de fleste kunder trenger hjelp for enn så lenge krever det mye arbeid å ta seg av markedsføringen selv. I tillegg seiler Facebook opp med en «ny» annonseplattform, Atlas. (Digi) Den bruker Facebooks egne opplysninger om oss og mener dermed  at den vil være enda mer effektive enn Adwords. 

ole brum           Tilbake til start – ja takk, begge deler

Kort oppsummert ser dette ut til å være riktig strategi for markedsføring;

  • Jobb med søkeord på nettsidene dine enten du tilbyr en nettbutikk eller ikke.
  • Sett deg inn i AdWords og Analytics eller få noen til å gjøre det for deg.
  • Smil! Du har gjort en god deal!

Kilder og inspirasjon: 

  • Krokan, Arne. (2014) Den digitale økonomien. Cappelen Damm
  • http://inevo.no/
  • http://www.searchenginejournal.com/category/search-engines/
  • http://nettrafikk.no/
  • http://www.websuksess.no/
  • https://support.google.com/adwords/?hl=no#topic=3119071
  • http://www.google.com/analytics
  • https://analyticsacademy.withgoogle.com/explorer
  • http://kampanje.com/reklame/september-2014/mest_lonnsom_i_reklamebransjen/
  • http://www.mediebedriftene.no/Tall–Fakta1/Lesertall/lesertall-avis-host-2014/
  • http://www.digi.no/930664/naa-vil-facebook-bli-annonse-gigant
  • http://www.digi.no/930664/naa-vil-facebook-bli-annonse-gigant

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.