Digital markedsføring – men hvordan?

med Ingen kommentarer

Noen av oss små og mellomstore firmaer, ja kanskje flere enn du tror, har antagelig to ting felles når det gjelder digital markedsføring; vi vet at det er viktig å markedsføre oss på nett – og vi har egentlig ikke tid/penger/kunnskap/folk til å gjøre det godt nok. For det første er det så mye du kan gjøre på nett, en forvirrende blanding av nettsider og analyser og sosiale medier. Det finnes SEO, altså søkemotoroptimalisering, e-postmarkedsføring, bannerannonsering og mer til. Hvordan skal du prioritere dem? Og i hvilken rekkefølge skal du gjøre aktivitetene? Jeg spurte en bekjent som driver et enmannsforetak og fikk et ganske oppgitt svar; «Hvordan skal jeg vite det? Jeg har fått noen til å sette opp en nettbutikk, og en side på Facebook, er ikke det nok? Jeg har ikke tid til å gjøre noe mer!»

Gå til mauren og bli vis  

For de fleste som driver foretak er det konstant mye å ta tak i når det gjelder businessen. Det er kanskje ikke «tid» til å prioritere markedsføring.  Vel, da skaper du deg større problemer enn du må ha. For å ta opp tråden med min bekjent; Nei, det er ikke nok å sette opp en nettside og en Facebookside. Du må gå til mauren og bli vis, som de gamle sa. Oversatt til vår moderne tid; du må, som mauren, jobbe flittig, jevnt og trutt. Du blir aldri «ferdig» med digital markedsføring.

Javel. Men hvor begynner jeg? For min egen del ble jeg så lettet da jeg fant Carl Størmer og Karl Philip Lunds WebMarketingMatrix. Her er det en oversikt som sier hva du kan jobbe med, hvilke mål som er viktige og hvordan du kan jobbe for å nå dem.

web_marketing_matrix

Hvordan prioritere markedsføring på nett

WebMarketingMatrix regner opp 3 hovedkategorier, noen overordnede mål og mange aktiviteter som kan føre til målet, den er klar og enkel, men litt overveldende. Og dermed dukker neste problem opp nesten før du får tenkt deg om, nemlig; hvordan prioriterer jeg? Ingen kan klare å gjøre alt dette! Karl Philip Lund sier «Velg retning og implementer som et helvete», og Jason Fried & David Heinemeier Hansson i boken Rework beroliger og sier, gjør det enkelt, du må ikke ha alt klart, bare sett i gang! Men stadig vekk er spørsmålet hvor man skal ta fatt. Heldigvis finnes det svar, og du trenger ikke betale en webmarkedsfører for å få det. Svaret kommer i form av en matrise.  Denne er enkel og igjen blir jeg lettet. Dette funker jo! Den er så lett å forstå at det nesten ikke er nødvendig å forklare nærmere..

Du putter aktivitetene fra WebMarketingMatrix inn i prioriteringsmalen og gjør det enkleste og det som har høyest verdi for bedriften først. Er aktiviteten for kompleks, og ikke gir en høy verdi, kan det antagelig vente. Kanskje du ikke skal gjøre disse aktivitetene i det hele tatt? Det hele er ganske enkelt, eller hva? Bare å sette igang!

 Webanalyse – Kunnskap er makt

Vent, et øyeblikk, det er ikke enkelt! Fremdeles vet jeg ikke hva som har størst verdi for min lille bedrift. Er det produktutvikling, e-postmarkedsføring eller kanskje jeg skulle jobbe mer med facebooksiden min? Er du riktig uheldig gjør du mange «riktige» markedsføringsaktiviteter, men det hjelper ikke så mye – de store resultatene uteblir. Og så gjør du som så mange av oss andre; vi fortsetter vi å famler oss fram i blinde. Vi øker kanskje budsjettene, men å gjøre mer av det som ikke virker, vil antagelig ikke hjelpe.

Webanalyse hjelper. Kunnskap er makt. Karl Philip Lund opererer med 5 metoder for å samle kunnskapen om dine aktiviteter på nett.

  • Sunn fornuft
  • Brukertester
  • Rapporter/ekspertvurderinger
  • Spørreundersøkelser
  • Webanalyseverktøy

Sunn fornuft og hvordan du spiser en elefant. Vet du at noe er galt med sidene dine eller dine aktiviteter på nett, gjør noe med det. For meg popper det opp en masse innvendinger, de fleste går på tid. Tull. Forskyv å åpne e-postene dine og la vær å sjekke Face før 12.00, så lager du deg tid. Del opp oppgavene og spis elefanten en liten bit om gangen. Vær stolt over at du fikk hull på oppgaven. Smil! – og sett av like mye tid i morgen.

Brukertester Finn ut hva folk gjør på nettsiden din! Er du usikker på hvordan nettstedet ditt virker, er dette en godt sted å begynne. Openhallway eller Usertesting tilbyr enkle tester der du kan lære mye om hvordan kundene opplever nettstedet ditt. Karl Philip Lund anbefaler også boka «Rocket Surgery Made Easy». Det aller viktigste er å komme i gang og så gjøre testene ofte.

Rapporter/ekspertvurderinger Har du penger og vil ta tyren ved hornene? Bestill en ekspertundersøkelse!

Spørreundersøkelser Her kan du bruke e-post spørreskjema til kundene dine, eller legge inn pop-up på siden din som vises når kunden forlater nettstedet eller stopper opp osv. Det finnes også gratisverktøy f.eks Iperseption.

Webanalyseverktøy Her er det flere å velge mellom; Sosialbakers som først og fremst jobber med sosiale medier. Her kan du finne rapporter som Sosial Marketing Report – for hvert land. Her er februar-rapporten for Norge.  INMA har gode artikler om implementering og bruk av analyseverktøy. De tilbyr også gratis guider om webanalyse og e-postmarkedsføring.

Google analytics

Oversikt

 Google analytics også et webanalyseverktøy, det er lett tilgjengelig og det er gratis. Her kan du finne ut hvor mange som besøker siden din og hvor stor konverteringsrate du har, det vil si; hvor mange besøkende kjøper faktisk? (eller oppnår det de kom for å oppnå). Analytics gir deg flere ulike rapporter, men pass på å ikke måle deg ihjel! Hovedregelen er å bruke mer tid på det som fungerer og mindre tid på det som ikke fungerer.

Du kan gå inn på Dashboard og få oversikten over de viktigste rapportene. Der finner du først og fremt antall besøkende på siden din og følger du med på denne rapporten kan du se hvilke markedsaktiviteter som f.eks. gir ett hopp i trafikken – eller ikke gjør det. Google Analytics har også mange nettressurser som gir deg opplæring i å bruke systemet, du kan t.o.m. gå på Analytics-akademiet og ta individuell eksamen!

Sanntid

Webmarkedsføring – Valgets kval

90% av tiden og ressursene dine bør brukes på forståelse og handling, 10% på verktøyene, i følge verdens ledene webanalytiker, Avinash Kaushik. Ja, det er sannelig nok av steder å begynne. Jeg velger å starte med noe av det verdens ledene webanalytikere har kommet fram til, nemlig de viktigste grepene du kan ta på nettstedet ditt. I tillegg koster disse aktivitetene lite og gir høy avkastning, altså høy ROI (return on investment).

  • Forbedre titler og tekster
  • Fortelle brukeren hvor hun er
  • Kutte bort «dødt» innhold
  • Unngå «Ingen resultat»
  • Nøkkelfunksjoner på forsiden
  • Juster knappene

Forbedre titler og tekster 81% av nettbefolkningen søker på nett hver dag. Da sier det seg selv at det er en fordel om søkemotorene, slik som Google, finner sidene dine. I motsetning til betalt søk er trafikk fra organisk søk «gratis», men det krever til gjengjeld at du jobber teknisk med nettsiden din og har godt innhold.

Det er tre områder du må jobbe med for å komme høyt på organiske søk på for eksempel Google; Med det tekniske, med innholdet og med få folk til å lenke til din side. Når det gjelder det tekniske kan du validere om sidene er riktig satt opp slik at søkemotorene finner dem. Prøv for eksempel moz.com. Husk at sidene ikke trenger å være perfekte! Google prioriterer «lette sider», det vil si sider som ikke har altfor mye tekst og store bilder – da tar siden lengre tid å laste opp.

 Title Tag= viktig!

Det finnes noe som heter «title tag» og den finner du øverst på siden din. Det er det viktigste signalet Google ser på når de vurderer om en side er relevant eller ikke, for den forteller hva siden dreier seg om. Moz har mer om hvordan du setter dem opp.

«Content is king!», heter det og det stemmer. Søkemotorene ser etter godt, relevant innhold. Jo bedre og mer relevant innhold du har, desto høyere vil du rangere i organiske søk. Hovedregelen er at innholdet på hver side skal kunne målrettes mot ett søkeord. Det vil si at du kan ha mange sider, jo flere, jo bedre, sies det – men innholdet være relevant og det må ikke være for mye informasjon på hver side.

Google sjekker også hvor mange ganger søkeordet kommer opp på siden. Det lønner seg med andre ord å tenke som kundene dine gjør – hva kommer de til å søke på? På Keywordtool.io kan du taste inn søkeordet ditt og finne ut hva folk søker på – på norsk. Går du til Googles søkeordsplanlegging må du logge deg på adwords først. Det finnes også mange andre søkeordplanleggere som gir deg de første ordene gratis. Vel verd å sjekke ut. Bruk det du finner ut at folk søker på i overskrifter og flere ganger i teksten din. Husk å gi bildene titler.

Å få lenker til nettsiden din er en sak for seg. Det er flere ting som er viktig, blant annet størrelsen på nettstedet lenken kommer fra. Med andre ord; hvis VG lenker til din side er det bedre enn om en privatperson gjør det. Det er også en klar sammenheng mellom antallet lenker og Googles rangering. I tillegg kommer plasseringen av lenken på den annens nettside. Høyt opp på forsiden er best. Har du lenker fra samme bransje, vil Google da vurdere lenken som mer relevant enn om du har lenker fra andre.

Nå er det ikke alle gitt å få Vg eller andre store aktører til å lenke til dine sider, men det finnes ting du kan gjøre. Registrer deg i ulike kataloger, klarer du å få journalister å skrive om deg er det veldig bra. Å finne «lenkevenner» er tidkrevende arbeid; vær involvert i fagmiljøer, be om leker. Heldigvis teller lenker fra sosiale media også!

Fortelle brukeren hvor hun er Gjør det enkelt for kundene å navigere på nettsidene dine. Sørg for tydelige faner så kunden vet hvor hun er, uansett om hun klikker videre fra første side eller kommer inn ved en annonse , eller ved organisk søk.

Kutte bort «dødt» innhold Du kan også bruke webanalyse til å finne ut hvilke av sidene dine som ikke har besøk. Vurder innholdet, kanskje er det døde sider du kan fjerne? Det kan lønne seg å lese igjennom innholdet på sidene dine fra tid til annen. Er det fremdeles relevant stoff?

Unngå «Ingen resultat»  Igjen kommer analyse til hjelp. Sjekk hvordan søkeordene dine gjør det og juster dem detter hvor mange som søker på dem. Sjekk også at de mest brukte søkeordene rent generelt finnes på sidene dine!

Nøkkelfunksjoner på forsiden Har du noengang kommet til en side som er så full av informasjon at du ikke finner det du leter etter – for eksempel bestillingsknappen? Hvis målet med siden er at folk skal bestille, må du sørge for at de ikke må lete etter den funksjonen. Er målet å samle e-postadresser, sørg for at tilbudet om gratis nyhetsbrev e.l. er tydelig og lett å finne.

Juster knappene Dette har igjen med at folk skal finne det de leter etter. Enkelt og lettvint. Ha store, tydelige knapper som tydelig skiller seg ut fra resten av siden , gjerne med annen farge og 3D effekt, slik at kundene virkelig får følelsen av å trykke på en knapp.

 Dørstokkmila                                                

Det er overveldende. Og faren er at du blir handlingslammet, for det er så altfor mye å ta fatt på. Webmarkedsføring er omfattende, tar tid, men det  gjøres. «Strategi er å velge en retning og implementere som et helvete» sier Karl Philip Lund. Syns du fremdeles det er lettere sagt enn gjort, så hold deg til elefanten; gjør en liten ting. Begynn med å tenke ut og sjekke søkeord på temaet ditt og få de ordene folk søker mest på, inn på sidene dine. Se så! Du er i gang. Forfatterne av boken Rework har mye oppmuntring å tilby; «Make tiny desistions» og «Keep it simple» er så langt mine favoritter.

Lykke til!

Kilder og noen av inspirasjons-stedene;

  • Fried, Jason (2010) Rework, Crown Publishing Group
  • Karl Philip Lund, forelesninger
  • Ludvig Høeg Krohn, forelesninger
  • http://www.openhallway.com/
  • http://www.inma.no/
  • https://ips-portal.iperceptions.com/myAccount.aspx?c=en-US
  • http://keywordtool.io/
  • http://moz.com/learn/seo/title-tag
  • http://stammen.no/effektivitet/action-fa-ting-gjort
  • https://www.google.com/analytics/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.