Bli Hørt – lag en presentasjon og bruk den overalt!

med Ingen kommentarer

For noen måneder siden hadde jeg en workshop for noen lærere som ville lære å skape mer interesse for undervisningen. Hvordan får du studenter til å ha lyst til å komme på forelesningene, og til og med lytte til det du har å si?

Dagen gikk strålende, men det var en tilbakemelding jeg stusset over: hensvisningen til fakta, eller etterlysningen av fakta.

Her er hva jeg ikke sa:

Det har vært gjort mange undersøkelser om det finnes noen måte å presentere på som garantert gir deg entusiastiske tilhørere, men det er det ikke. Det som fungerer i en situasjon kan vise seg helt verdiløs i den neste. Hvorfor?

  • Tilhørerne er forskjellige
  • Talerne er forskjellige
  • Målene med presentasjonen kan være forskjellige
  • Årsaken til at du skal si noe er kanskje ulike fra gang til gang.
  • Omstendighetene er forskjellige

Det er dette retorikerne kaller den retoriske situasjon. Problemet med den er at hvis en av disse forandrer seg, må du forandre hele presentasjonen. De fem delene må stå i riktig forhold til hverandre.

Tilhørerne

La oss si at du skal ha en presentasjon om fordelene med coaching på en arbeidsplass. Presentasjonen vil (BØR) bli annerledes hvis tilhørerne er tenåringer i 10. klasse. Eller de er heismontører. Eller sykepleiere. Pensjonister. Arbeidsløse. Selvstendig næringsdrivede. Alle grupper har sine ønsker,drømmer og behov. Holder du samme presantasjon for alle, vil det nok være mange du ikke når.

Talerne

Hvem er du? Coach? Ansatt som selv har fått coching? En tilfeldig foredragsholder? Bestemor? Ungdom? Hvem du er har mye å si. Du lytter automatisk nøyere til en kjent coach enn til en som ikke har den utdannelsen, hvis det er coaching du skal snakke om.

Målene

Hva er målet ditt? Vil selge inn coaching? Informerer du?

Årsaken

Hva er årsaken til at du skal snakke? Er du invitert? Må tilhørerne lytte til deg? Er du «fyllstoff» i en fagdag? Snakker du fordi du vil, eller fordi de vil?

Omstendigetene

Og hva er omstendighetene? Omstendighetene er alle forhold som ikke dekkes inn av de øvrige deler. Dvs lokalet, tidspunkt på dagen, osv. (Ja, tidspunktet er viktig. Mandag morgen er MYE bedre enn fredag etter fire.)

 

Det er ikke sikkkert at du trenger å bruke både vinter og vår på dette, men tenk over de fem elementene neste gang du vi si noe. Og husk det viktigste av alt; What`s in it for them? Si det de vil høre – ikke det du vil si!

Lykke til!

 

Legg igjen et svar