Bli HØRT; Skap følelser

med Ingen kommentarer

Hva er det med disse følelsene?

Enkelt fortalt; de selger.

Selger din ide, ditt produkt, dine tjenester, dine meninger. Deg.

Det er derfor markedsførere maser om å appellere til folks følelser.

– Men jeg selger da ingenting!, sier du kanskje. Vel, hvis du ønsker at folk skal høre på deg, selger du.

For noen uker siden solgte jeg inn fordelen av å bruke varme klær til en 15 åring som skulle på skolen. Jeg lykkes delvis, ved hjelp av en dose «fakta» («Den kåpen der holder IKKE kulda ute, når du bare har en t-skjorte under! Det er 15 kuldegrader!») og appell til følelser. («Jeg vet du gleder deg til tirsdag, kjempedumt hvis du ikke kan dra fordi du er syk….»)

Resultat; en 15 åring med jakke under kåpen. I alle fall i et par dager. Motivert av tanken på å ikke kunne dra avsted på tirsdag. Fra-motivert, som min coachvenninne sier.

Så hvordan får du folk til å føle?

Ved å bruke riktige ord, som passer til dem du vil påvirke. Stjerneeksempelet er Martin Luther Kings;» I have a dream.»

Vis hva du snakker om ved hjelp av historier og eksempler.

Sørg for at du fremstår troverdig ved hjelp av overbevisende kroppsspråk og stemmebruk.

Overveldet? Det letteste er å begynne å bruke eksempler og historier. Lena Mossberg, professor på BI og Eirik Johansen, Creative Director, sier det sånn:

«Historiene berører oss følelsesmessig, de stimulerer tankene, de formidler kunnskap og de er underholdende.»

Det samme kan sies om eksempler og de trenger ikke være så omfattende. Prøv!

 


 

 

 

 

Legg igjen et svar