Hvordan snakke så folk lytter

med 1 kommentar

Portrait of attractive young woman showing a thumbs up on white background

Så står du der da, nesten lykkelig, fordi du vet at det du sa, gikk hjem. Du fikk kontakt med de som hørte på, snakket med tyngde og troverdighet og det du sa, gjorde en forskjell. Tilhørerne hadde en god følelse av vel investert tid, kanskje fikk de en «aha-opplevelse», kanskje lærte de noe, kanskje er de mer villige enn før til å «kjøpe» dine tanker og dine argumenter. Jo, du har forandret noe. Du snakket så folk lyttet!

Det er få ting som overgår følelsen av å være sett, hørt og tatt på alvor når du snakker, enten det er på jobben eller i ditt sosiale liv. Det er rett og slett berusende og et skikkelig kikk for selvtilliten.

Men, hvordan gjør du det? Vel, uansett om du skal ha en presentasjon, undervise eller «bare» vil si noe på jobben eller i sosiale sammenhenger, er det disse tre delene du må jobbe med, hvis du vil nå fram;

  • strukturen
  • innholdet
  • fremføringen

Det er som å bygge et hus, du kommer ingen vei uten en grunnmur – altså strukturen, analysen, planen.

Så skal du bygge huset, det vil si finne innholdet, med ord og argumenter og eksempler som virker.

Til slutt kommer det som gjør et hus til et hjem; lyd, lys, blomster og musikk! Duften av bakst, lyden av latter og prat, det myke lyset fra vinduene, følelsen av å kunne krype opp i sofaen foran et sprakende peisbål ….. Fremføringen, med andre ord.

På denne bloggen kommer nå tre innlegg som tar for seg alle disse tre delene –

  1. Den første leser du nå og den har strukturen som tema.
  2. Den neste kommer et godt stykke ut i februar og handler om valg av ord og argumenter.
  3. Siste del handler om fremføring og er planlagt i  mars. Jeg håper innleggene kommer til nytte!

Strukturen – grunnmur

Hvor – og hvem er de? Omstendighetene

different people

I all fremføring er omstendighetene viktig, ganske enkelt fordi du snakker annerledes i et bryllup, enn du gjør i en begravelse. Er du i et lite møte med kjente kolleger sier du ting på en annen måte enn du gjør i et stort møte med folk du ikke kjenner. Du velger garantert andre ord når du forteller poden på 15 år at det ikke er aktuelt å komme hjem senere enn kl. 23:00, enn du gjør hvis du skal oppfordre foreldrene i klassen å bli «enige» om noenlunde like innetider. Du burde i alle fall gjøre det – hvis du vil bli hørt.

Så hvor skal du snakke? Hos deg – eller hos dem? På en «nøytral plass»? Har du f.eks et møte hos deg, har du en psykologisk fordel, fordi det er forskjell på å kalle inn til et møte og bli innkalt til et møte. Ser du hvor «makten» ligger? En annen ting å tenke på er hvor stort rommet er. Generelt sett kan du si at jo større rom og flere tilhørere, jo færre poeng klarer de å få med seg. Er det få personer og rommet lite kan du for det første være mer «intim», og du gi dem flere poeng, mer informasjon.

Så til noe av det viktigste du må ta hensyn til for å bli hørt. Hvem er de du skal snakke til? Hva vet de om emnet ditt fra før? Hvilken interesse har de av å høre på akkurat det du har å si? Hva er de opptatt av? Hvis du vet lite om tilhørerne be om å få deltagerliste med navn og stilling. Så kan du google dem, eller firmaet de kommer fra. Planlegg presentasjonen/ møtet ditt med det du vet tilhørerne som utgangspunkt.

Det gjør så vondt i tennene, mine!

Skal du selge inn at du kan lage ny nettsider for en gjeng tannleger, så vet du antagelig hva de vil; de vil ha noe som fungerer for dem, i deres situasjon. Så hva er deres situasjon? Det finner du ut av hvis du spør dem hva som fungerer og hva som ikke fungerer med nettsiden de allerede har. Er de spesialister i noe? Hva legger de vekt på i sin praksis? Har de noen uttalelser fra pasienter? Hvilke løsninger for nettsider ønsker de seg? Hva er det verste med løsningen de allerede har? Finn ut hvor det gjør vondt – for dem,- så du kan tilby dem det de trenger.

Det er også en god idé å finne ut hvor mange de er, alder og kjønn. Erfarne tannleger er kanskje opptatt av noe annet enn de nyutdannet er!

Hvem er du?

Closeup of a lecturer speaking to a group of business people

Det var da et tåpelig spørsmål, tenker du kanskje. Jeg er jeg! Fint! Poenget er hvilken del av deg vil du synliggjøre når du snakker? Vi har alle et utall roller vi fyller, vi er f.eks. ektefeller, miljøbevisste borgere, foreldre, fotballgale, opptatt av lokalmiljøet, fremtidsrettede, tradisjonsbevisste, vegetarianere, har lang fartstid i jobben, er nyutdannet, har gått livets skole, er treningsnarkomane….. listen kan bli svært lang – og den spiller en rolle når du skal bli hørt.

Er det den bekymrede far som snakker? Eksperten? Idealisten? Hun som studerte det samme som tilhørerne? Han som har reist jorda rundt eller har vært med å vinne en håndballturnering? Tenk over hva du vil oppnå og tenk etter hva som kan gå hjem hos tilhørerne. Hva har dere til felles?

En klok mann sa; hvis du skal bli enig med noen om noe, må dere først bli enig om noe annet. Finne felles grunn, med andre ord.

Hva er målet ditt?

målJeg vil bare legge fram saken min», sier du kanskje. Greit nok – men hva vil du oppnå med det du sier? Vil du informere? Vil du legge frem nye måter å tenke på? Hva skal tilhørerne føle og gjøre når du er ferdige med dem? Her gjelder det å holde seg edruelig, det vil si realistisk.  Skal du snakke om at Oslo Sentrum skal bli bilfri er det kanskje ikke realistisk å forvente at hele befolkningen skal juble, sånn med en gang. Er målet ditt å få folk til å gå fra «Ikke tale om!» til «Hm. Ja, kanskje det på sikt ville være mulig…» har du kommet langt på vei med å legge opp det du skal si.

Jonas Gabrielsen og Tanja Juul Christensen, som er dyktige, danske retorikere summerer opp ulike mål du kan ha med din kommunikasjon:

Målet er:

  • refleksjon
  • forståelse
  • enighet
  • engasjement
  • et holdningsskifte
  • en handlingsendring

La oss gå tilbake til tannlegene igjen. La oss si at de møter deg på en messe og at du tilbyr deg å analysere besøkstallene på nettsiden for dem. Da er kan hende målet ditt å få dem til å reflektere over hvor nyttig nettsidene deres er. Ved senere møter snakker du for å skape enighet: noe må gjøres, – og deretter er målet ditt at de skal engasjere deg/ditt firma til jobben.

Hvilke 3-5 punkter skal du snakke om?

blabla

Hvis du fyller innlegget ditt med store mengder informasjon og fakta får kanskje du med deg alt – men risikerer at tilhørerne ikke får med seg noe. Å snakke og å skrive er ikke det samme, som Alcidamas sa for ca. 2400 år siden.

Inngående forklaringer av fakta som virker fornuftige når du skriver, er sjelden like godt egnet til å fremføring muntlig. Hvorfor? Vi klarer rett og slett ikke å ta inn så mye informasjon på en gang. Ikke kan vi «bla tilbake», som i en bok, heller.

Er det viktig for deg å få belyst det du skal si fra alle sider? Glem det. I en muntlig presentasjon må du altså korte ned det du skal si, ellers prater du bokstavelig talt for døve ører. 3 – 5 punkter regnes som det ideelle. Bruk resten av tiden til å utdype punktene du har valgt og pass på at ditt hovedargument er det som er viktigst for tilhørerne, ikke det som er viktigst for deg.

Har du planen din klar? Har du klart for deg hvem tilhørerne er? Hvilken rolle du har i tale-situasjonen? Hva tilhørerne ønsker,og hva som er ditt mål? Har du funnet de tre til fem punktene du vil snakke om? Da er du klar for å finne de argumentene, eksemplene og historiene som passer for ditt publikum og den unike tale-situasjonen. De som gjør at du når fram og blir hørt.

«Det virkelige budskapet er ikke hva du sier – det er hva den andre personen husker» Harry Mills

Lykke til med forberedelsene!

 

En kommentar

  1. Inger Elisabeth Børsting
    | Svar

    Gratulerer med fint nettsted! Det er et interessant og stort tema du tar opp, skal nok følge sidene i fremtiden.

Legg igjen et svar