Presentasjonsteknikk; Bli HØRT – UF (unngå forkortelser!)

med Ingen kommentarer

 

Har du hørt om MF? (markedsføring) MS? (en fryktelig sykdom, men også medarbeidersamtaler) MBM? (medbestemmelsesmøter) Listen er endeløs, og en hver arbeidsplass har sine. Det er ikke dermed sagt at du bør bruke dem når du presenterer noe.

Velger du likevel å bruke forkortelser, fremmedspråk eller «stammespråk» må du være helt sikker på at alle tilhørere forstår det du sier. I verste fall kan det gå som med Kari, førskolelæreren, som skulle prøve seg på jobb igjen etter åtte måneders sykemelding. Usikker og skjelvende, både fysisk og psykisk, deltok hun på et seminar for førskolelærere og assistenter. Taleren, en kjent størrelse i barnehagesektoren, snakket mye om MT.  Før MT og etter MT.

MT? Kari følte seg dum. Sliten. Oppgitt. Hun visste ikke hva MT var og ville ikke vise at hun tydeligvis var «ute av det» – så hun spurte ikke.

Resultat? Fortsatt sykemelding. Først lang tid etter fikk hun vite hva MT var, nemlig matpakketid!

Bruk av forkortelser kan i verste fall være en hersketeknikk, laget for å bringe deg ut av fatning og få deg til å føle deg dum.

Forklar derfor alltid hva forkortelsene står for, så føler folk seg inkludert. Regelen er at du skal snakke som om det var en nyansatt tilstede, på sin første arbeidsdag.

Lykke til!

 

Legg igjen et svar